Raport faktoring w transporcie | Page 3

FINANSE

A co jest jednym z najlepszych mechanizmów chroniących tę płynność , co stanowi ten olej ? Odpowiedź brzmi : faktoring . Ostanie lata nie są łaskawe zarówno dla polskiej , jak i europejskiej gospodarki . Zapytałam więc przedstawicieli firm zajmujących się tą usługą , jak widzą sytuację na rynku .

Rośnie liczba firm , które , zamiast strategii odwlekania płatności w nieskończoność ,

„ starają się jak najszybciej rozliczyć z podwykonawcą .

83
Dorota Syganiec-Marszewska
Tak jak silnik spalinowy stanowi jeden mechanizm , tak i firma nie może efektywnie działać , gdy jedna z jej części szwankuje . Bez rozprężających się gazów ze spalania paliwa , tłoki nie poruszałyby wału korbowego . W tej analogii środki pieniężne można porównać do paliwa , niezbędnego do pracy silnika , jednak równie istotny okazuje się olej , który zabezpiecza jego płynne działanie . Płynność finansowa w firmie transportowej to jeden z najważniejszych czynników warunkujących jej funkcjonowanie .
Piachem w tryby
Nie ma co czarować , silnik nieco zgrzyta i trzeszczy , sytuacja gospodarcza nie należy do najlepszych , choć stopniowo ulega poprawie . Z danych GUS za pierwszy kwartał 2024 r . wynika , że polski PKB wzrósł o 2,0 proc . Produkcję ma napędzać konsumpcja gospodarstw domowych i eksport . Niepokojący jest spadek inwestycji , które mogą jednak odbić po uruchomieniu środków z KPO . Jak to się przekłada na kondycję branży TSL ? - Choć sytuacja gospodarcza w 2024 r . poprawiła się w stosunku do roku poprzedniego , przedsiębiorcy z branży TSL nie odczuli większych zmian . Sytuacja sektora nadal jest trudna , co pokazują dane o stawkach za fracht . Najnowszy raport Ti ( Transport Inteligence ), Upply & IRU European Road Freight Rate Development Benchmark za I kwartał 2024 r . pokazuje spadki , zwłaszcza w zakresie zleceń spotowych w stosunku do 2023 r . Zgodnie z danymi , na które powołuje się KRD ( Krajowy Rejestr Długów ), zapotrzebowanie na ładunki w Europie w roku ubiegłym spadło o 25 proc ., co przełożyło się na niższy popyt na usługi transportowe . Z kolei zmiany prawne narzucone między innymi przez Pakiet Mobilności dodatkowo zwiększyły koszty prowadzenia działalności przewozowej - komentuje Kamil Nowak , Head of Sales w Transcash . eu . Podobnego zdania jest Piotr Taras , dyrektor ds . finansowania biznesu w Bibby Financial Services : „ 2024 rok jest niezwykle wymagający dla branży transportowej . Przewoźnicy mierzą się z wieloma wyzwaniami , a do tych najbardziej dotkliwych zaliczamy : wzrost cen paliw , brak wykwalifikowanych kierowców oraz coraz bardziej restrykcyjne przepisy regulacyjne w zakresie bezpieczeństwa czy zrównoważonego rozwoju . Kolejne wyzwanie to konieczność dostosowania się do wytycznych związanych z Pakietem Mobilności . Do tego dochodzi silna konkurencja na rynku , która doprowadza do obniżania cen usług i zmniejszania marż . Wszystko to sprawia , że na rynku jest coraz trudniej ”.
RAPORT : FAKTORING W TRANSPORCIE