Raport faktoring w transporcie | Page 4

RAPORT : FAKTORING W TRANSPORCIE FINANSE
84
Trudna sytuacja na rynku transportowym nie oznacza jednak , że nic dobrego nie może się wydarzyć . „ Ten rok przynosi nieco więcej optymizmu . Sytuacja gospodarcza jest lepsza , liczba zamówień większa , a konkurencja ze strony firm ze wschodu została częściowo uregulowana . Jest perspektywa na lepsze „ jutro ”, a dokładnie szansa na dobrą drugą połowę roku . Wzrost gospodarczy i środki z KPO powinny zwiększyć inwestycje , które trzeba będzie obsłużyć transportem . Lepszy jest też stan gospodarki niemieckiej . Wraca sporo stałych tras . Stawki mogą wzrosnąć , a właściwie zostać znormalizowane i urynkowione . Na zachodzie Europy stawki rosną już , choć ciągle w powolnym tempie ”, sygnalizuje Wojciech Miklaszewski , dyrektor ds . rozwoju biznesu w Finea . .

Faktoring jest rozwiązaniem zarówno na dobre , ale zwłaszcza na złe czasy .

Najsłabsze ogniwo
Kiedy sytuacja gospodarcza nie jest zadowalająca i liczba zleceń zaczyna się kurczyć , płynność finansowa zaczyna być niezwykle istotnym czynnikiem stanowiącym o możliwości przetrwania kryzysu lub stagnacji na rynku . Regulowanie własnych zobowiązań i realizowanie działań , nie mówiąc już o inwestycjach , ma wpływ nie tylko na samą firmę , ale również na jej partnerów . Ma to znaczenie szczególnie w przypadku małych firm , które często nie mają tzw . poduszki finansowej i nie są w stanie przetrwać braku czasem nawet jednej niezapłaconej faktury . - Branża transportowa i logistyczna była znaczącym odbiorcą usług faktoringowych w 2023 r . Bieżący rok pokazuje , że zainteresowanie faktoringiem może być jeszcze większe niż w ub . r . Obserwujemy największy wzrost zainteresowania ze strony małych firm . Dla porównania , średnie i duże firmy utrzymują poziom zainteresowania faktoringiem na poziomie z roku poprzedniego . Nie jest to dla nas zaskoczeniem . Sprawdza się tu zasada , iż kryzys gospodarczy najsilniej dotyka najmniejsze podmioty . Mali przedsiębiorcy rzadko kiedy dysponują dodatkową pasywną gotówką , z której mogliby skorzystać chcąc poradzić sobie z zatorami płatniczymi - mówi Piotr Taras . Na popyt na usługi faktoringu ma wpływ również fakt , że uzyskanie dostępu do nich jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku kredytów . „ Widzimy , że część firm podchodzi do faktoringu z większą rezerwą ze względu na koszty , ale w sytuacji zagrożenia płynności finansowej nasze usługi pozostają jednym z najatrakcyjniejszych rozwiązań dla firm przewozowych . Finansowanie faktur jest niezależne od wahania stóp procentowych , a przy
Transport manager # 3 ( 69 ) 2024
ocenie wniosku nie bierzemy pod uwagę zdolności kredytowej . To istotne , biorąc pod uwagę systematyczne zaostrzanie kryteriów udzielania kredytów firmowych przez banki , co utrudnia uzyskanie finansowania tego typu , zwłaszcza przez firmy z sektora MŚP - podkreśla Kamil Nowak . Mniej przyjazne warunki gospodarcze już od dłuższego czasu wymuszają zmiany i konieczność przearanżowania tego , jak działa wiele firm transportowych . Najsłabsze z nich musiały się bardzo zmienić . Zauważa to Wojciech Miklaszewski z Finea : „ W efekcie można było zauważyć tendencję znikającej grupy przewoźników średniej wielkości lub zmniejszania taboru . Wielu takich przedsiębiorców podejmowało decyzje o sprzedaży części pojazdów ( np . cesje leasingów ), zostawiając sobie 2-3 . W efekcie przedsiębiorca sam prowadził auto (+ 2-3 zaufanych kierowców ). Przekalkulowali oni opłacalność biznesu i okazało się , że gdy przedsiębiorca jeździ sam lub w małej grupie , to zysk jest taki sam , jak przy dużej grupie aut . Natomiast mniejsza jest odpowiedzialność i stres związany z regulowaniem rat leasingów , zatrudnianiem kierowców , obsługą kart paliwowych , karami za źle zrealizowane frachty , potrąceniami , naprawami , czy sytuacjami losowymi jak wypadki itd .”.
Spedycje pod presją
Szczególne miejsce w tej układance zajmują firmy spedycyjne . Ich kondycja okazuje się niezwykle ważna dla całej branży . Dlatego faktoring może być istotny w ich przypadku . Podkreśla Kamil Nowak : „ O ochronę przed ryzykiem powinny dbać zwłaszcza spedycje , połączone zobowiązaniami finansowymi zarówno z nadawcami ładunków , jak i przewoźnikami . Występują więc w podwójnej roli wykonawców i płatników , co nakłada dodatkowe obciążenia . W Transcash oferujemy spedycji eSkonto , czyli produkt , który ułatwia rozliczenia z przewoźnikami i zwiększa atrakcyjność spedycji jako płatnika w kontekście nowych możliwości współpracy ”. Podobnie wypowiada się Wojciech Miklaszewski : „ Warto zaznaczyć , że firmy specjalizujące się w obsłudze rynku TSL - tak jak nasza , gdzie ok . 60 proc . klientów pochodzi z tej branży - mają rozwiązania , które wspierają wszystkich uczestników obrotu w transporcie . Spedycjom pomagamy tak zwanym skontem . Może być ono uruchomione za pośrednictwem faktora tam , gdzie spedycja nie chce angażować swojego kapitału i ma obawy związane z obsługą całego procesu . W ten sposób ułatwiamy cały proces po stronie spedycji , przyspieszając jednocześnie uzyskanie finansowania dla przewoźników . Włączenie w rozliczenia dodatkowego